Analysis of Cracks in Large Diesel Engines

Tore Lucht

Research output: Book/ReportPh.D. thesis

338 Downloads (Pure)

Abstract

I afhandlingen analyseres revner I konstruktioner ved hjælp af ’boundary element’ metoden. Lineær elastisk brudmekanik anvendes til at analysere styrken af store dieselmotorer. Et udviklet plant program anvendes til at analysere revnevækst langs krumme kurver, under blandet modul I og modus II belastning enten ved monoton belastning eller med udmattelsesbelastning. For fuldt tredimensional revnevækst i store konstruktioner er udviklet et system, som kombinerer kommercielt tilgængelige computerprogrammer på en sofistikeret måde. En global ’finite element’ løsning for hele konstruktionen sammen med en lokal ’boundary element’ sub-model ved revnen bruges til at bestemme udmattelsesrevnevækst under blandet modus I, II og III cyklisk belastning. Her udbreder revnen sig i forskellige retninger og med forskellige hastigheder hen langs revnefronten. Metoden illustreres ved studier af mulige revner i spidsbelastede dele af en stor dieselmotor.
Original languageEnglish
Number of pages122
ISBN (Print)978-87-89502-69-4
Publication statusPublished - Apr 2008

Cite this