Abstract
I mange europæiske storbyer er el-drevne, støjsvage og hurtige letbaner på vej frem. De moderne ”sporvogne” er både erstatning for busser, men også et supplement til metro, S-tog og regionaltog.
I hovedstadsregionen er letbanen langs med Ring 3 fra Lundtofte til Ishøj tæt på at blive til virkelighed med et passagergrundlag, der bliver større end kystbanen. Det viser den netop fremlagte udredning fra Ringby – Letbanesamarbejdet.
I Trængselskommissionens idékatalog lægges der op til, at et sammenhængende letbanenet i Hovedstadsområdet skal undersøges.
Denne rapport analyserer potentialet for flere letbaner i hovedstadsregionen – eventuelt suppleret af hurtige højklassede buslinjer (såkaldte Bus Rapid Transit, BRT). Rapporten viser, at man vil kunne anlægge et helt net af letbaner til samme pris som en metrolinje, og at en række linjer har stort passagerpotentiale.
I hovedstadsregionen er letbanen langs med Ring 3 fra Lundtofte til Ishøj tæt på at blive til virkelighed med et passagergrundlag, der bliver større end kystbanen. Det viser den netop fremlagte udredning fra Ringby – Letbanesamarbejdet.
I Trængselskommissionens idékatalog lægges der op til, at et sammenhængende letbanenet i Hovedstadsområdet skal undersøges.
Denne rapport analyserer potentialet for flere letbaner i hovedstadsregionen – eventuelt suppleret af hurtige højklassede buslinjer (såkaldte Bus Rapid Transit, BRT). Rapporten viser, at man vil kunne anlægge et helt net af letbaner til samme pris som en metrolinje, og at en række linjer har stort passagerpotentiale.
Original language | Danish |
---|
Place of Publication | Kgs. Lyngby |
---|---|
Publisher | DTU Transport |
Number of pages | 122 |
ISBN (Print) | 978-87-7327-243-5 |
ISBN (Electronic) | 978-87-7327-242-8 |
Commissioning body | Region Hovedstaden |
Publication status | Published - 2013 |