6-by samarbejdet

- om hurtigere tog mellem byerne

Alex Landex, Otto Anker Nielsen

    Research output: Book/ReportReport

    240 Downloads (Pure)

    Abstract

    Effektive transportsystemer er afgørende vækst og udvikling, ikke mindst i de store byer. Erfaringer fra andre europæiske lande viser, at bedre togforbindelser er et både hurtigt og miljøvenligt alternativt til bil og fly. Desværre lader de danske jernbaner meget tilbage at ønske, med slidte skinner og stadig længere rejsetid. Den udvikling skal vendes. Derfor har 6-byerne bedt Center for Trafik og Transport på DTU udarbejde et oplæg om hurtigere tog mellem byerne. Oplægget bygger på erfaringer fra ind- og udland. Erfaringer fra bl.a. åbningen af Storebæltsforbindelsen og fra nye jernbaner i andre europæiske lande dokumenterer, at bedre jernbaner flytter trafik fra fly og bil til toget. Overførslen af trafik fra fly og bil mindsker trængslen, og det er godt for miljøet. Tog er 4 gange mere energieffektive end biler og 10 gange mere energieffektive end flytrafik (på kortere ruter). Tiden er kommet til at forbedre det danske jernbanenet. Det kræver at infrastrukturen udbygges på de strækninger, hvor der allerede i dag er kapacitetsproblemer. Derudover kræver det at banenettet opgraderes, så IC4-togene i fremtiden kan udnytte deres tophastighed på 200 km/t. På lang sigt kan investeringen i hurtigere tog fortsættes med løbende investeringer i hovedbanenettet. På den måde kan rejsetiden på sigt nedbringes yderligere – fx 2 timer og 10 minutter mellem Aalborg og København.
    Original languageDanish
    PublisherBST Københavns Kommune
    Number of pages16
    Publication statusPublished - 2006

    Cite this

    Landex, Alex ; Nielsen, Otto Anker. / 6-by samarbejdet : - om hurtigere tog mellem byerne. BST Københavns Kommune, 2006. 16 p.
    @book{16a10131eb4f46dc8c3812a4175ff283,
    title = "6-by samarbejdet: - om hurtigere tog mellem byerne",
    abstract = "Effektive transportsystemer er afg{\o}rende v{\ae}kst og udvikling, ikke mindst i de store byer. Erfaringer fra andre europ{\ae}iske lande viser, at bedre togforbindelser er et b{\aa}de hurtigt og milj{\o}venligt alternativt til bil og fly. Desv{\ae}rre lader de danske jernbaner meget tilbage at {\o}nske, med slidte skinner og stadig l{\ae}ngere rejsetid. Den udvikling skal vendes. Derfor har 6-byerne bedt Center for Trafik og Transport p{\aa} DTU udarbejde et opl{\ae}g om hurtigere tog mellem byerne. Opl{\ae}gget bygger p{\aa} erfaringer fra ind- og udland. Erfaringer fra bl.a. {\aa}bningen af Storeb{\ae}ltsforbindelsen og fra nye jernbaner i andre europ{\ae}iske lande dokumenterer, at bedre jernbaner flytter trafik fra fly og bil til toget. Overf{\o}rslen af trafik fra fly og bil mindsker tr{\ae}ngslen, og det er godt for milj{\o}et. Tog er 4 gange mere energieffektive end biler og 10 gange mere energieffektive end flytrafik (p{\aa} kortere ruter). Tiden er kommet til at forbedre det danske jernbanenet. Det kr{\ae}ver at infrastrukturen udbygges p{\aa} de str{\ae}kninger, hvor der allerede i dag er kapacitetsproblemer. Derudover kr{\ae}ver det at banenettet opgraderes, s{\aa} IC4-togene i fremtiden kan udnytte deres tophastighed p{\aa} 200 km/t. P{\aa} lang sigt kan investeringen i hurtigere tog forts{\ae}ttes med l{\o}bende investeringer i hovedbanenettet. P{\aa} den m{\aa}de kan rejsetiden p{\aa} sigt nedbringes yderligere – fx 2 timer og 10 minutter mellem Aalborg og K{\o}benhavn.",
    author = "Alex Landex and Nielsen, {Otto Anker}",
    year = "2006",
    language = "Dansk",
    publisher = "BST K{\o}benhavns Kommune",

    }

    6-by samarbejdet : - om hurtigere tog mellem byerne. / Landex, Alex; Nielsen, Otto Anker.

    BST Københavns Kommune, 2006. 16 p.

    Research output: Book/ReportReport

    TY - RPRT

    T1 - 6-by samarbejdet

    T2 - - om hurtigere tog mellem byerne

    AU - Landex, Alex

    AU - Nielsen, Otto Anker

    PY - 2006

    Y1 - 2006

    N2 - Effektive transportsystemer er afgørende vækst og udvikling, ikke mindst i de store byer. Erfaringer fra andre europæiske lande viser, at bedre togforbindelser er et både hurtigt og miljøvenligt alternativt til bil og fly. Desværre lader de danske jernbaner meget tilbage at ønske, med slidte skinner og stadig længere rejsetid. Den udvikling skal vendes. Derfor har 6-byerne bedt Center for Trafik og Transport på DTU udarbejde et oplæg om hurtigere tog mellem byerne. Oplægget bygger på erfaringer fra ind- og udland. Erfaringer fra bl.a. åbningen af Storebæltsforbindelsen og fra nye jernbaner i andre europæiske lande dokumenterer, at bedre jernbaner flytter trafik fra fly og bil til toget. Overførslen af trafik fra fly og bil mindsker trængslen, og det er godt for miljøet. Tog er 4 gange mere energieffektive end biler og 10 gange mere energieffektive end flytrafik (på kortere ruter). Tiden er kommet til at forbedre det danske jernbanenet. Det kræver at infrastrukturen udbygges på de strækninger, hvor der allerede i dag er kapacitetsproblemer. Derudover kræver det at banenettet opgraderes, så IC4-togene i fremtiden kan udnytte deres tophastighed på 200 km/t. På lang sigt kan investeringen i hurtigere tog fortsættes med løbende investeringer i hovedbanenettet. På den måde kan rejsetiden på sigt nedbringes yderligere – fx 2 timer og 10 minutter mellem Aalborg og København.

    AB - Effektive transportsystemer er afgørende vækst og udvikling, ikke mindst i de store byer. Erfaringer fra andre europæiske lande viser, at bedre togforbindelser er et både hurtigt og miljøvenligt alternativt til bil og fly. Desværre lader de danske jernbaner meget tilbage at ønske, med slidte skinner og stadig længere rejsetid. Den udvikling skal vendes. Derfor har 6-byerne bedt Center for Trafik og Transport på DTU udarbejde et oplæg om hurtigere tog mellem byerne. Oplægget bygger på erfaringer fra ind- og udland. Erfaringer fra bl.a. åbningen af Storebæltsforbindelsen og fra nye jernbaner i andre europæiske lande dokumenterer, at bedre jernbaner flytter trafik fra fly og bil til toget. Overførslen af trafik fra fly og bil mindsker trængslen, og det er godt for miljøet. Tog er 4 gange mere energieffektive end biler og 10 gange mere energieffektive end flytrafik (på kortere ruter). Tiden er kommet til at forbedre det danske jernbanenet. Det kræver at infrastrukturen udbygges på de strækninger, hvor der allerede i dag er kapacitetsproblemer. Derudover kræver det at banenettet opgraderes, så IC4-togene i fremtiden kan udnytte deres tophastighed på 200 km/t. På lang sigt kan investeringen i hurtigere tog fortsættes med løbende investeringer i hovedbanenettet. På den måde kan rejsetiden på sigt nedbringes yderligere – fx 2 timer og 10 minutter mellem Aalborg og København.

    M3 - Rapport

    BT - 6-by samarbejdet

    PB - BST Københavns Kommune

    ER -

    Landex A, Nielsen OA. 6-by samarbejdet: - om hurtigere tog mellem byerne. BST Københavns Kommune, 2006. 16 p.