Project Details
Description
Traditionelt er forskning og udredningsarbejde om trafiksikkerhed koncentreret til analyser af uheldsrisiko
og trafikantadfærd samt af effekten af tiltag og prioriteringsværktøjer. Med et formål om at studere
politiske og institutionelle vilkår for trafiksikkerhedspolitikken er nærværende projektforslag udtryk for
en alternativ, supplerende tilgang til traditionel trafiksikkerhedsforskning, en tilgang, som spirer i lande
omkring os.
Projektet tager udgangspunkt i, at farten på vejene udgør den største udfordring i trafiksikkerhedsarbejdet,
og fokus er på tre dimensioner: (1) Hvordan politisk-ideologiske positioner præger trafiksikkerhedsarbejdet
om fart; (2) Hvordan de inter- og intraorganisatoriske samspil mellem aktører i og uden
for den trafiksikkerhedspolitiske arena påvirker varetagelse af hensynet til trafiksikkerhed ved beslutninger
og implementering; og (3) Hvordan videnskabelig baseret viden om trafiksikkerhed anvendes i
beslutningerne?
Metodisk indeholder projektet seks aktiviteter. Først udvikles projektets begrebsapparat og metode,
hvorefter hastighedens politiske og institutionelle historie analyseres. Dernæst studeres politiskideologiske
positioner om fart og trafiksikkerhed samt tre cases. Hensigten med hastighedens historie,
analysen af politisk-ideologiske positioner og de tre cases er at lokalisere politiske og institutionelle
vilkår for trafiksikkerhedspolitikken, som der samles op på i en efterfølgende tværgående analyse.
Den afsluttende aktivitet består i formidling af projektets resultater.
Projektet vil bidrage strategisk til trafiksikkerhedsarbejdet ved at øge opmærksomheden om politiske
og institutionelle vilkår, og det vil bidrage til trafiksikkerhedsforskningen ved at styrke en ny vinkel.
og trafikantadfærd samt af effekten af tiltag og prioriteringsværktøjer. Med et formål om at studere
politiske og institutionelle vilkår for trafiksikkerhedspolitikken er nærværende projektforslag udtryk for
en alternativ, supplerende tilgang til traditionel trafiksikkerhedsforskning, en tilgang, som spirer i lande
omkring os.
Projektet tager udgangspunkt i, at farten på vejene udgør den største udfordring i trafiksikkerhedsarbejdet,
og fokus er på tre dimensioner: (1) Hvordan politisk-ideologiske positioner præger trafiksikkerhedsarbejdet
om fart; (2) Hvordan de inter- og intraorganisatoriske samspil mellem aktører i og uden
for den trafiksikkerhedspolitiske arena påvirker varetagelse af hensynet til trafiksikkerhed ved beslutninger
og implementering; og (3) Hvordan videnskabelig baseret viden om trafiksikkerhed anvendes i
beslutningerne?
Metodisk indeholder projektet seks aktiviteter. Først udvikles projektets begrebsapparat og metode,
hvorefter hastighedens politiske og institutionelle historie analyseres. Dernæst studeres politiskideologiske
positioner om fart og trafiksikkerhed samt tre cases. Hensigten med hastighedens historie,
analysen af politisk-ideologiske positioner og de tre cases er at lokalisere politiske og institutionelle
vilkår for trafiksikkerhedspolitikken, som der samles op på i en efterfølgende tværgående analyse.
Den afsluttende aktivitet består i formidling af projektets resultater.
Projektet vil bidrage strategisk til trafiksikkerhedsarbejdet ved at øge opmærksomheden om politiske
og institutionelle vilkår, og det vil bidrage til trafiksikkerhedsforskningen ved at styrke en ny vinkel.
Acronym | TS-Policy |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 01/04/2011 → 31/03/2012 |
Funding
- Sam.arb.aftaler, Private danske - Fonde