Project Details
Description
Sunde kostvaner i barndommen er vigtig for at sikre optimal vækst og udvikling hos børn. Der er imidlertid brug for at finde effektive strategier til at forbedre børn og unges mad og måltidsvaner og derved forbedre sundheden på kort og langt sigt.
Madkompetence kan være nøglen til at sikre et sundt forhold til mad og måltider. Der mangler dog viden om, hvordan madkompetencer udvikles og måles hos børn samt om en udvikling af disse kompetencer leder til sundere kostindtag og dermed sundere børn.
”MADlejr” er en lejrskole for 6. og 7. klassetrin og et eksisterende foregangseksempel for nye måder at udvikle madkompetence, madmod og madlavningsglæde hos børn. Udvikling af redskaber til evaluering af MADlejr og evaluering af MADlejr vil være et væsentligt bidrag til sundhedsfremmefeltet indenfor børn og unges mad og måltider.
Formålene med dette projekt er at udvikle og efterfølgende gennem en intervention at teste et spørgeskemaredskab, der kan måle madkompetence og at videreudvikle et innovativt kostregistreringsredskab (en fotometode), der kan måle kostindtag og madkvalitet blandt børn. Interventionen gennemføres i skoleåret 2019-20.
Madkompetence kan være nøglen til at sikre et sundt forhold til mad og måltider. Der mangler dog viden om, hvordan madkompetencer udvikles og måles hos børn samt om en udvikling af disse kompetencer leder til sundere kostindtag og dermed sundere børn.
”MADlejr” er en lejrskole for 6. og 7. klassetrin og et eksisterende foregangseksempel for nye måder at udvikle madkompetence, madmod og madlavningsglæde hos børn. Udvikling af redskaber til evaluering af MADlejr og evaluering af MADlejr vil være et væsentligt bidrag til sundhedsfremmefeltet indenfor børn og unges mad og måltider.
Formålene med dette projekt er at udvikle og efterfølgende gennem en intervention at teste et spørgeskemaredskab, der kan måle madkompetence og at videreudvikle et innovativt kostregistreringsredskab (en fotometode), der kan måle kostindtag og madkvalitet blandt børn. Interventionen gennemføres i skoleåret 2019-20.
Acronym | MadLejr |
---|---|
Status | Finished |
Effective start/end date | 23/08/2018 → 31/10/2020 |
Collaborative partners
- Technical University of Denmark (lead)
- Steno Diabetes Centre
Fingerprint
Explore the research topics touched on by this project. These labels are generated based on the underlying awards/grants. Together they form a unique fingerprint.