• Zwisler, Laila (Project Manager)
  • Lanng, Maria (Project Participant)
  • Toldbod, Ida (Project Manager)
  • Søgaard, Søren Schultz (Project Participant)

Project Details

Description

Kan man lære om kemi, innovative processer, historie og kemiens anvendelighed på én gang? Vi har den perfekte ramme til formålet. Teknologihistorie DTU udvikler et webbaseret læringsspil til gymnasieelever med udgangspunkt i en moderne kemisk teknologi kaldet Flow Injection Analysis (FIA). Formålet med spillet er at skabe en gribende fortælling om det konkrete innovationsforløb, som FIA er udtryk for. Spillet giver eleverne kemiundervisning kombineret med viden om innovative processer og udvikling. Gennem et legende format vil vi gøre naturvidenskab og teknik nærværende for danske unge. Rollespillet stilles gratis til rådighed på internettet.
Det grundlæggende princip bag FIA blev udviklet på DTU i 1970’erne og har vidtrækkende betydning for industri, samfund og forskning. FIA’s betydning rækker ud over naturvidenskaben til erhvervssektorer indenfor miljø-, medicin- og biologi og dermed helt ind i vores hverdag.
Hovedkræfterne i projektet er formidlingsvirksomheden Poco Piu, medarbejdere fra Teknologihistorie DTU, Labster, gymnasielærere og nogle af de mange personer, der har haft berøring med FIA.
Projektet er også et ben i Teknologihistorie DTU's 3 i 1 historiske metode, hvor vi kombinerer arbejdet med kulturarv, forskning og formidling.
StatusFinished
Effective start/end date02/06/201403/07/2017

Collaborative partners

Keywords

  • historie
  • kemi
  • virtuelt
  • FIA
  • Flow