Mysli og sundhed

Press/Media: Press / Media

Description

»Man kan ikke sige noget generelt om, hvor sundt mysli er, for det kommer helt an på, hvordan det er sammensat«, siger Sisse Fagt, der er seniorrådgiver hos DTU Fødevareinstituttet og forsker i danskernes kostvaner.
Oftest vil det være et højt indhold af havregryn og andre fuldkornsgryn og flager, der trækker mysliposen i den sunde retning, mens sundhedsværdien af tørret frugt, frø og nødder er mere diskutabel, forklarer hun.
»Tørret frugt kan også være godt, men selvfølgelig kan frugtsukkeret være med til at gøre myslien mere kalorierig. Og når det kommer til det, jeg kalder fuglefrø, altså for eksempel solsikkekerner og nødder, får man nogle sunde fedtstoffer, men altså også kalorier med i købet«, siger hun.
I den helt usunde ende befinder det tilsatte sukker og chokolade sig. Derfor kan det være en god idé at undgå de knasende og crunchy myslivarianter, som typisk er ristet sprøde i sukker eller honning.
»I det hele taget har vi ikke brug for så meget sukker, og slet ikke fra morgenstunden, hvor det kan bidrage til et ustabilt blodsukker og efterfølgende træthed. Det er en myte, at vi har brug for sukker til hjernen for at fungere – kroppen kan sagtens nedbryde kulhydraterne til det sukker vi har brug for «, lyder det fra Sisse Fagt.
(…)
Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet fastslår, at mysli langt fra er det sundeste morgendrys.
»Havregryn vil altid være at foretrække. Det er den rene vare og 100 procent fuldkorn. Det er genialt. Og så er det jo billigt«, siger hun.

Subject

Mysli og sundhed

Period27 Apr 2015

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleMysli og sundhed
    Media name/outletPolitiken
    Media typePrint
    Date27/04/2015
    Producer/AuthorKasper Iversen
    PersonsSisse Fagt