Jeg bliver interviewet og får stillet følgende spørgsmål:
Den der madpakke - er den ikke bare en død varm, størrelse, der gemmer sig i bunden af skoletasken? Hvorfor sætte fokus på madpakken?
(- I undersøgelse af daskernes kostvaner viser det sig at 85 procent de frokoster elever i alderen 7-14 år spiser er tilberedt hjemme - så den lever i bedste velgående.)
Hvis vi har madpakke med - hvorfor så overhovedet på madpakken:
(- Kvaliteten er ikke altid lige god. Den skal være mere sund og der skal nok mad med nu når der er kommet længere skoledage)
Hvorfor ikke se på skolemadsordninger i stedet?
(- adskillige politiske initiativer - faktum er bare at der ikke sker så meget, når forældrene skal betale. Vi ser på virkeligheden og hvad vi kan gøre der )
Hvordan kommer det til at foregå i praksis? (fokus madpakke)
(- via undervisning - gøre eleverne kompetente. Elever komme med ideer.
Vi henvender os til forældrene - udvikle en app, hjemmeside og sociale medier.
Samt inddrage forældre i dialogmøder. )
Vi ved at der er børn - især udsatte børn - der ikke har mad med overhovedet - kan projektet gøre en forskel der, tror du?
(- med alle de her måder håber vi at ramme flere - men selvfølgelig en udfordring, som vi har tænkt på. pjece med hjem - hjemmearbejde med dialog med forældre).
Målet: Hvad håber I at nå frem til?
Målet er at gøre eleverne i stand til at tage sundere valg - og at det i sidste ende vil føre til at de kommer til at spise mere sundt mens de er i skole. Og med den ny reform - skal de have nok mad med.
Selve samarbejdet med skolerne starter til efteråret. Det er nestlé healthy kids globale programme, der har givet 2,1 mio til projektet som også er støttet af steno, sundheds fremmeforskning. Desuden er videnscentret KOSMOS og Fødevarstyrelsen med i projektet.
Healthy Kids - madpakker