Press/Media: Press / Media

Description

- Hurtigmaden har altid været der. Tidligere handlede det mest om færdigretter på dåse eller frost. I dag er der kommet meget mere fersk, som ligger på køl, og meget mere havlfabrikata såsom snittet grønt og marineret og udskåret kød.
- Lørdagskyllingen kom i starten af 80’erne var et convenience-produkt, som gik rent ind på madbordene. Succesen dengang hang sammen med, at kylling normalt var en sæsonvare eller var en hel frossen kylling, der skulle tøes op. Her fik man så en bakke, man kunne sætte direkte fra fryseren i ovnen. Det sparede tid og så var en del af succesen også, med at det var relativt let gennemskueligt. Det tiltalte folk, at man kunne se, hvad der var lavet ved maden – det var blot en opskåret kylling, hvor alle stykker blev færdige i ovnen på samme tid.
- Coop er fremme i skoene med deres C-produktserie (og i hele detailhandlen ser man madsalater og frisk halvfabrikata til at supplere aftensmaden).
- Der er mange flere varer, hvor du skal lægge sidste hånd på maden selv, men meget af arbejdet er gjort for en.
- Den hurtige mad har altid været interessant for folk, for de er altid ude på at spare tid. Det hænger især sammen med 60’erne, da kvinderne kom på arbejdsmarkedet.
- Når man spørger folk, hvorfor de ikke spiser sundt, nævner de stort set altid mangel på tid og vaner.
- Tidligere var der risiko for, at man med færdigmad købte noget, der ikke var særligt sundt. I dag er der mulighed for at købe færdig mad, der er sundt.
- Det er i dag meget mere accepteret at servere noget, man ikke har lavet fra bunden. Der er ingen grund til at stå og bruge tid på madlavning, og folk oplever ikke, de har tiden. Og udbuddet er større og mere sundt.
- Vi har trends, der lyder på hurtig, sund og international mad. Der kan man sige, at hvis man kombinere alle tre ting i et hug, har man et produkt, der kan klare sig godt.
- Det avler også en modbølge – retro maden, som vi også ser for tiden med mormor-mad, simremad og slow food. Sådan vil det altid være.
- Jeg er overbevist om, at det sunde convenience food er kommet for at blive.
- Du kan se, hvad der er i. Og når det ikke er for usundt eller for dyrt, så vil folk gerne have det.
- Det vigtigste er dog stadig, at det skal smage godt. Ellers køber folk det ikke. Smag er alt i den her sammenhæng.
- Det at lave mad bliver aldrig uinteressant og vil stadig være idealet, hvis man kan. Men i en travl hverdag hopper vi oftere over og lader industrien hjælpe os på vej.

Subject

Færdigretter/hurtigmad – udvikling gennem tiden
Period5 Jul 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleFærdigretter/hurtigmad – udvikling gennem tiden
    Media name/outletDI Business
    Media typeWeb
    Date05/07/2016
    Producer/AuthorNiels Brandt Petersen
    PersonsSisse Fagt