Press/Media: Press / Media

Description

“Hovedkilderne til vores sukkerforbrug er slik, chokolade, kager og søde drikke,” siger Jeppe Matthiessen, der er seniorrådgiver på DTU Fødevareinstituttet. “Men vi kan også se, at sukkerforbruget er svagt faldende. Vi er for eksempel blevet mere bevidste om de flydende kalorier i form af sodavand, og at vi får mange af de sukkerholdige produkter ved mellemmåltiderne. Den bevidsthed har formentligt været medvirkende til at antallet af børn, der får for meget sukker, er faldet” siger han. Men selvom sukkerindtaget er faldende, er det stadig cirka halvdelen af de danske børn, der får for meget af det søde.
“Så det er en god idé at have nogle politikker i institutionerne og skolerne om, hvor meget sukker, børnene må få. Vi er nødt til at gå op i de her ting, for at forbruget fortsat kan falde,” siger Jeppe Matthiessen.
Jeppe Matthiessen er enig i, at det ikke er i institutionerne, kampen om sukkeret skal tages.
“Der har de faktisk ret godt styr på det. Det er det, der foregår hjemme i stuerne, der vælter læsset i børnenes sukkerforbrug. Mange børnefamilier går rundt hele ugen og gør en stor indsats for at begrænse børnenes sukkerindtag, og så kan det hele falde på gulvet i weekenden, hvor forældrene ofte giver los for slik og sodavand,” siger han.
For nogle år siden fandt DTU Fødevareinstituttet ud af, at der er stor forskel på det, børnefamilierne tror, børnene indtager af sukker, og hvad de rent faktisk spiser.
“Der var mange forældre, der havde en opfattelse af, at de havde kontrol over deres børns sukkerindtag. Men det kan være svært at holde styr. Selv om man kender de største farer, så er det meget svært at være helt spids på, hvor meget vi hver især får af søde sager. Selv hos de forældre, der var meget bevidste, endte børnene med at få for meget, fordi der skal så lidt til.”
Verdenssundhedsorganisationen anbefaler, at højst 10 procent af ens energiindtag kommer fra sukker. Men den mængde dækker også sukkerrige basisfødevarer som morgenmadsprodukter og yoghurt, hvorfor der reelt er plads til mindre slik og chokolade end man skulle tro.
“Så der er ikke plads til meget tant og fjas,” siger Jeppe Matthiessen.
“Man bør have fokus på de oplagte sukkerkilder, dvs. kage, slik, sodavand, saftevand og chokolade. Hvis man formår at begrænse det, er man godt på vej,” lyder det fra ernæringsforskeren, der ikke går ind for et totalt forbud, men er fortaler for lidt men godt.

Subject

Sukker og børn
Period23 Jun 2015

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleSukker og børn
    Media name/outletVores Brøn
    Media typePrint
    Date23/06/2015
    Producer/AuthorMads Olrik
    PersonsJeppe Matthiessen