Men så er der jo maden – og der ligger den største udfordring for McDonald’s, hvis man spørger seniorrådgiver Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet. Hun peger på, at fokuseringen på sundhed har ført nye krav til fastfood med sig. Det skal stadig gå stærkt og være nemt, men det skal også være godt for os – også når det gælder burgere.
”McDonald’s har indført alternativer på menuen som gulerødder og grovboller, men hvis man kigger på deres markedsføring, virker det ikke, som om de mener det alvorligt,” siger hun og tilføjer, at det med tiden kan give kæden problemer.
Pia Tobberup pointerer, at McDonald’s i Danmark selv har udviklet den såkaldte nøglehulsburger med 311 kalorier, men hun afviser imidlertid, at det er kædens opgave at puffe sine kunder i en mere sund retning.
”Vi er først og fremmest en burgerkæde, men vi tilbyder gerne gæsterne et alternativ – så de selv kan vælge,” siger hun.
Sisse Fagt regner da heller ikke med, at McDonald’s ender med at dreje nøglen om, for der vil altid være kunder til burgere og fritter.
”Der er jo masser, der synes, det smager godt, og det er det vigtigste for danskerne. Samtidig er der mange unge, der hænger ud dér, fordi de kan være sig selv,” tilføjer hun.McDonalds i DK åbner tre nye restauranter
Period | 6 May 2015 |
---|