Press/Media: Press / Media

Description

Leveret tal for kødvaner og køds plads i den danske madkultur. Vi har ikke nye data der bekræfter at kødforbruget er faldende, men Coop kan ikke se øget salg. Folk bliver mere bevidste om kødfrie dage og kan i princippet godt tidligere have haft kødfrie dage – de er bare ikke blevet kaldt kødfrie dage. Vi kan se at mange spiser kold mad til aften i løbet af ugen, ligesom en del fx spiser suppe. Begge situationer kan godt nu blive betegnet kødfrie dage med den øgede bevidsthed, men der er ikke nødvendigvis ændret vaner. Dog er jeg overbevist om, at kødforbruget har toppet – den stigning vi så i kostundersøgelsen fra 2005 til 2013 var formentlig grundet protein, atkins og palæo og nu er vi gradvist ved at få øget miljøfokus og der er det ikke comme il faut at spise meget kød. Dog er madvaner lang tid om at ændre sig og nogen vegetarnation bliver vi ikke – det ligger fjernt fra vores madkultur.

På spørgsmålet om hvorfor der er en hel del kød”imitationer” som rødbedebøffer på markedet har jeg henvist til diverse madsociologer (Jon Fuglsang og Lotte Holm).
Period4 May 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleKødvaner
    Media name/outletPolitiken
    Media typePrint
    Date04/05/2016
    Producer/AuthorNanna Martensen
    PersonsSisse Fagt