Description

Langt de fleste får dækket deres behov for vitaminer og mineraler gennem kosten. D-vitamin og jern er dog de to gennemgående undtagelser. Vi får dækket hovedparten af D-vitaminbehovet via sollyset om sommeren, men om vinteren er kosten den væsentligste kilde til D-vitamin, og her får stort set alle for lidt D-vitamin. Kvinder i den fødedygtige alder og specielt de helt unge kvinder, får for lidt jern.

Seks ud af ti danskere tager kosttilskud. Har så mange brug for det?
Nej. Raske danskere, og det er de fleste af os ,har ikke behov for at tage et kosttilskud, da en almindelig varieret kost dække behovet for de fleste vitaminer og mineraler. Vi har heller ikke en officiel anbefaling i Danmark om at den almindelige befolkning skal tage kosttilskud.

Hvorfor tror du, at 60 procent af alle danskere tager kosttilskud?
For at være på den sikre side. Men vitaminpiller kan aldrig erstatte en sund kost. Vitaminer og mineralers sundhedsfremmende effekt er bestemt af den sammenhæng, de indgår i. Altså hele den komplekse samling af stoffer der tilsammen udgør den mad vi spiser. Der er en enorm variation af forskellige stoffer i vores mad – fx indeholder frugt og grønt et kæmpe repertoire af plantestoffer. Det er samspillet mellem alle disse stoffer, der har gavnlig indflydelse på vores helbred. Det kan en vitaminpille ikke erstatte. I en vitaminpille er næringsstofferne taget helt ud af kontekst.

Hvem har brug for at tage ekstra vitaminer og mineraler?
De fleste af de anbefalinger vi har i Danmark angår tilskud af D-vitamin.
Det gælder spæd og småbørn fra 2 uger til 2 år. Og hvis børnene har mørk hud eller går tildækket skal de fortsætte med det gennem barndommen. Desuden gælder det også andre personer en børn der har mørk hud eller går tildækkede og som får meget lidt soleksponering.
Personer over 70 år og plejehjemsbeboere og personer med øget risiko for oteoporose anbefales tilskud af D.-vitamin og calcium
Tilskud med jern til for tidlig fødte.
Multivitamin/mineraltilskud til småtspisende ældre.
Calciumtilskud til børn med allergi overfor mælk, og til andre personer der udelukker mælk af kosten
Endelig tilskud med folsyre, D-vitamin og jern til kvinder, som er gravide.


Hvad kan der ske, hvis man får for få vitaminer og mineraler?
Hvis man ikke får tilstrækkeligt jern kan de første symptomer være træthed og hjertebanken, og svimmelhed. Det kan resulterer i nedsat arbejds evne både i forbindelse med fysisk og interlektuelt arbejde samt nedsat immunfunktion.

Hvad kan der ske, hvis man får for mange vitaminer og mineraler?
I vores undersøgelse var der især mange børn der fik for meget A-Vitamin. For store doser kan give kvalme, opkastninger, hovedpine. Længere tids overdosering kan i yderste konsekvens øge risikoen for leverskader.

Hvad vil du give af anbefaling til folk, der sidder derude og er i tvivl om, hvad de skal gøre?
Brug hellere kræfterne på at spise en sund kost i stil med de officielle kostråd, dvs. rigeligt med frugt og grønt, fisk og fuldkorn. Hvis man alligevel gerne vil spise en vitamin/mineralpille så:
vælg tilskud med mindre en 100% af referenceindtaget for A-vitamin og zink, samt jern i tilskud til børn.
Undgå megadoser medmindre en læge har tilrådet det. Det kan være farlig for både børn og voksne med meget høje enkeltdoser af vitaminer og mineraler.
Hvis du giver vitamin/mineraltilskud til dit barn. Så vælg et produkt til børn.

Subject

Danskernes indtag af kosttilskud
Period15 Sep 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleDanskernes indtag af kosttilskud
    Media name/outletDR1
    Media typeTelevision
    Date15/09/2016
    Producer/AuthorAsger Mow og Peter qutrup Giesling
    PersonsAnja Pia Biltoft-Jensen