Description

Ekspert advarer mod overdrevent forbrug af vitaminpiller

Millioner af danskere køber unødvendige vitamin- og mineralpiller, som i værste fald risikerer at gøre nogle af forbrugerne syge, lyder advarslen fra en ekspert.

Af: Asger Mow

Danskerne er store tilhængere af kosttilskud.

I 2015 købte danskerne kosttilskud med vitaminer og mineraler for 315 millioner kroner. En stigning på 23 millioner fra 2014.

Men faktisk er kosttilskuddene spild af penge for langt de fleste danskere.

Og nogle af forbrugerne risikerer ligefrem at forværre deres helbred, hvis de spiser vitaminpiller i lang nok tid, lyder advarslen.

• Især mindre børn, som får vitaminpiller, risikerer at få for meget A-vitamin. I alleryderste konsekvens kan det føre til leverskader, siger Anja Pia Biltoft-Jensen, som er seniorforsker på DTU Fødevareinstituttet.

• Men er det noget forældre skal ligge søvnløse over?

• Nej. Det er det ikke. Vi har ikke tal for, om der er nogle, der rent faktisk har fået leverskader pga. for højt indtag af A-vitamin fra vitaminpiller. Men vi synes, det er vigtigt, at folk kender til, at der findes den risiko.

Danskerne spiser varieret nok
Forskeren baserer sine udtalelser på baggrund af de nationale undersøgelser af danskernes kost og fysiske aktivitet, som DTU laver og som også inkluderer forbrug af kosttilskud.

Her fremgår det, at seks ud af ti danskere tager kosttilskud, der indeholder vitaminer og mineraler.

Og det er langt fra nødvendigt, eftersom ni ud af ti danskere får dækket deres behov for de fleste vitaminer og mineraler gennem deres kost.

- Vores seneste undersøgelser bekræfter de resultater, vi har set, siden vi begyndte at måle danskernes kostvaner i 1985. Mange af os får dækket vores behov for de fleste vitaminer og mineraler gennem de fødevarer, vi spiser, siger Anja Pia Biltoft-Jensen.

Der er dog to undtagelser.

De fleste danskere får for lidt D-vitamin gennem kosten om vinteren, hvor vi får mindre sol, som ellers er den vigtigste kilde til D-vitamin.

D-vitamin findes især i fede fisk som laks, sild , makrel og torskerogn, så det er en god idé at spise fede fisk jævnligt – også om vinteren. D-vitamin er specielt vigtigt for knoglerne og musklerne.

Desuden får kvinder, og specielt yngre kvinder, som menstruerer, ofte for lidt jern, som fås fra blandt andet kød, brød og korn. Det kan være uheldigt, fordi jern skal bruges i vores blod til at transportere ilt rundt i kroppen.

- Kvinder, der menstruerer, har et øget behov for jern og skal derfor sørge for at spise tilstrækkeligt med fuldkornsprodukter og passende mængder kød, siger Anja Biltoft-Jensen.

Bekymret for helsefanatikere
Når det handler om skadevirkningerne af at spise unødvendige kosttilskud er seniorforskeren mest bekymret for den gruppe af danskere, som er helsefanatiske og spiser flere kosttilskud på en gang.

- Det kan være farligt at tage høje doser af vitaminer og mineraler, siger Anja Pia Biltoft-Jensen.

Subject

Danskernes indtag af kosttilskud
Period26 Sep 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleDanskernes indtag af kosttilskud
    Media name/outletDR1
    Media typeTelevision
    Date26/09/2016
    Producer/AuthorAsger Mow
    PersonsAnja Pia Biltoft-Jensen