Description

Journalisten ville genre skrive om en ny undersøgelse som viser at koffein (i tyggegummiform) gør at trætte forsøgspersoner laver færre fejl i en bilsimulator, og ville gerne have svar på følgende spørgsmål:
Er der noget ved resultaterne af den australske undersøgelse, der overrasker dig? - Hvordan vil du vurdere resultaterne?
Disse resultater er, så vidt jeg har kunnet læse mig til på nettet, fornylig blevet offentliggjort ved en konference, mens der endnu ikke kommet nogen videnskabelig publikation eller rapport med disse resultater. Det er derfor svært for mig helt at vurdere resultaterne, kvaliteten af arbejdet og de metoder de har brugt. Men umiddelbart overrasker det mig ikke at de forsøgspersoner som indtog koffein lavede færre fejl end placebo gruppen, da koffein i mange tidligere undersøgelser har vist at øge koncentrationsevnen hos forsøgspersoner.

Hvad tænker du om, at undersøgelsen konstaterer, at koffein ikke nødvendigvis havde den store effekt på døsigheden, men at den trods alt betød, at der blev begået væsentligt færre fejl bag rattet?
Jeg ville egentlig have forventet at koffeinen havde haft en positiv indflydelse på både døsighed og fejl – da koffeinen jo netop virker på en måde i hjernen så de signalstoffer som normalt får os til at føle træthed ikke kan udøve deres effekt. Måske er det fordi at forsøgspersonerne var blevet holdt vågne i ret lang tid (50 timer) inden testen i bil-simulatoren blev foretaget, at koffeinen ikke påvirkede deres døsighed. Hvis de havde været frarøvet søvn i kortere tid, havde koffeinen måske også haft en effekt på døsigheden. Men det vigtigste resultat her må vel være at selvom koffein-forsøgspersonerne virkede lige så trætte som placebo gruppen, så var antallet af fejl de lavede lavere, så deres hjerner har alligevel arbejdet mere koncentreret end i placebogruppen..

Er der andre specifikke områder, hvor man kan forestille sig - eller hvor man allerede har gode erfaringer med - at koffein kan have en lignende positiv effekt?
I alle typer at opgaver som kræver koncentration vil koffein (i de rette mængder) øge evnen til at udføre disse opgaver.

Kan der være nogen negative følgevirkninger ved at indtage koffein, når man er træt?
Det kommer helt an på hvor meget man indtager. Der er meget store individuelle forskelle på hvor meget koffein forskellige personer kan tåle, før de begynder at få ubehagelige bivirkninger (rysteture, hjertebanken og ondt i maven – som de mest normale akutte tegn på for meget koffein). Det kommer nemlig at på, om man er vant til at indtage koffein, og også i meget høj grad af, hvordan man genetisk set er disponeret i forhold til at nedbryde koffeinen i kroppen. Nogen nedbyder det hurtigt (og kan derfor tåle mere) mens andre mangler nogle bestemte enzymer og derfor nedbryder koffeinen langsomt. Som udgangspunkt siger man, at op til 400 mg koffein om dagen (svarende til 4-5 kopper på en dag) hos en voksen rask person ikke er forbundet med skadelige virkninger – men der kan selvfølgelig være undtagelser hos folk som er særligt sensitive overfor koffein.

Subject

Opkvikkende virkning af koffein
Period9 Oct 2015

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleOpkvikkende virkning af koffein
    Media name/outletEkstrabladet
    Media typeWeb
    Date09/10/2015
    Producer/AuthorEsben Skrumsager
    PersonsMarta Zofia Axelstad Petersen