Press/Media: Press / Media

Description

Ifølge Anne Dahl Lassen, der er seniorforsker hos DTU Fødevareinstituttet, kommer det meget an på, hvordan du sammensætter din frokost, men som udgangspunkt er kantinen foran på point.
”Kantinerne serverer generelt god, sund og varieret mad med fisk, salater og både en varm og kold ret, så der er masser af muligheder for at sammensætte en sund frokost. Det er sværere at få ind i madpakken, hvor du måske lige snupper en gulerod med sammen med rugbrødsmadderne. Selvfølgelig kan du også selv sammensætte en god sund madpakke – det kræver bare lidt mere,” fortæller hun.
En ny undersøgelse fra DTU Fødevareinstituttet viser nemlig, at mængden af frugt og grønt er steget i kantinerne siden 2004. I dag får kantinekunderne i gennemsnit 165 gram frugt og grønt i maden hver dag.
”De seneste år er der kommet mere fokus på sundhed i kantinerne, og flere af dem er også gået over til buffet, så de kunder der ville vælge salatbaren fra tidligere, nu tager mere af det grønne, fordi det er let tilgængeligt. Og det gælder måske især mændene,” forklarer Anne Dahl Lassen, der ofte møder store, flotte salatbuffeter i kantinerne, når hun er ude.
”Den gamle salatbar med majs, ærter, agurker og tomater i små montrer er ved at uddø, så nu er der mange flere spændende, blandede salater med forskellige grøntsager.”
Salaterne er én ting. Hvis du gerne vil have mest sundhed ud af dit kantinebesøg, skal du så gå efter den varme ret eller det kolde bord? Anne Dahl Lassen er ikke i tvivl.
”Der er en tendens til, at kantinerne serverer varme retter med flere grøntsager i end tidligere, så der er god grund til at gå efter den varme ret. En rugbrødsmad med pålæg er som udgangspunkt rigtig god, men ikke alle typer pålæg er lige sunde. Mange typer pålæg er forarbejdede og meget fedtrige – og så gør rugbrødsmadderne det svært at få grøntsagerne naturligt ind. Hvis du udelukkende vælger fra den kolde buffet, får du generelt mere salt, mere fedt og mindre grønt – medmindre du husker at tage en salat eller nogle grøntsager ved siden af,” forklarer hun.
Og så har rugbrød med pålæg også en anden uheldig sideeffekt.
”Når du spiser det kolde bord vil din mad typisk bestå af en skive rugbrød, smør, fedt pålæg og fedt tilbehør – som for eksempel en spegepølsemad med remoulade – så du får hele tre fedtkilder i stedet for den ene, der giver den bedste balance” forklarer Anne Dahl Lassen.
Og det er de samme ting, der går igen, når vi taler om madpakker.

+ Go green!
Sørg for at få masser af grøntsager – også de såkaldte grove af slagsen som gulerod, broccoli og blomkål.

+ Spis varieret
Sørg for at spise meget forskelligt, så du sikrer dig alle de næringsstoffer, du har brug for.

+ Husk fisk
De officielle anbefalinger lyder på 350 gram fisk om ugen, så husk at gøre fisken til en naturlig del af din frokost. I kantiner serverer de ofte fisk én gang om ugen som varm ret – og dagligt som pålæg.

+ Vælg fuldkorn
Gå altid efter fuldkornsprodukter med gode kostfibre. Men vær opmærksom – brød er for eksempel ikke altid fuldkorn, selv om det kan se sådan ud.

+ Drik vand
Undgå juice, smoothies eller sodavand, og sluk tørsten i vand.

– Pas på stivelse i salater
Salater i især kantiner kan indeholde mere stivelse end grøntsager – hvis det fx er en pastasalat med kun en smule grønt. Suppler gerne med mere ’rene’ grønsagssalater.

– Begræns topping på salat
Det kan være fristende at toppe salaten med croutoner, fetatern og nødder – især i kantiner hvor udvalget er stort – men de er ofte meget fede, søde eller salte.

– Gå uden om forarbejdet pålæg
Vælg fisk, grøntsager eller hele stykker kød i stedet for forarbejdet kødpålæg, der kan indeholde meget salt og fedt.

– Lad dig ikke snyde
Et salatblad under pålægget på din rugbrød ser sundt ud – men det vejer ikke meget.

– Begræns det søde
Drop kagedagen i kantinen eller at smide et stykke chokolade i madpakken, selv om det er fristende med en sød dessert.

Subject

Om at spise sundt til frokost i kantinen eller med madpakken
Period12 Jul 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleOm at spise sundt til frokost i kantinen eller med madpakken
    Media name/outletMagasinet Sundhed
    Media typePrint
    Date12/07/2016
    Producer/AuthorMaria Præst
    PersonsAnne Dahl Lassen