Description

- Vi får primært vores D-vitaminer fra sollyset om sommeren, og her opbygger vi også et lager. Det er ikke fordi, at vi lige pludselig ikke har noget D-vitaminlager i kroppen, men det er en god idé at holde det ved lige.

- Man finder fortrinsvis D-vitamin i de fede fisk som laks, sild, makrel og sardiner. Derfor skal man ikke spare på de fede fisk i vinterperioden, ligesom man selvfølgelig også skal spise fisk hele året rundt.

- Sollyset er vores primære kilde til at få D-vitamin. Kosten kan ikke levere hele vores behov, og det er også derfor, at vores D-vitaminniveau er længere nede om vinteren.

- Der er specifikke grupper i befolkning, som anbefales, at tage kosttilskud. Her taler vi primært om ældre over 70 år og til plejehjemsbeboere eller folk med mørk hud eller der er tildækkede året rundt. Men for den almindelige dansker brude det ikke være nødvendigt.

- Vi anbefaler ikke, at man skal ligge og bage i solen flere timer, da det øger risikoen for at udvikle hudcancer. Men det er vigtigt at komme ud og få lys og sollys, når den er der og man kan jo undgå de timer hvor solen brænder mest.

- Når vi ser på vores store nationale undersøgelser, hvor vi analyserer danskernes indtag af vitaminer og mineraler, kan vi se, at de fleste danskere får dækket deres vitamin- og mineralbehov via kosten med undtagelse af D-vitamin, fordi vi får det fra sollyset. En anden undtagelse er jern hvor en stor andel af piger og kvinder får for lidt jern fra kosten.

- Derfor bør folk i højere grad forsøge at spise efter kostrådene, ikke kun i vintermånederne, men gennem hele året.

Subject

Vitaminer og mineraler fra kosten og kosttilskud
Period5 Sep 2016

Media contributions

1

Media contributions

  • TitleVitaminer og mineraler fra kosten og kosttilskud
    Media name/outletRitzau Fokus
    Media typeWeb
    Date05/09/2016
    Producer/AuthorMathias Sinius Mølgaard
    PersonsAnja Pia Biltoft-Jensen