Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler

Publication: ResearchReport – Annual report year: 2012

Standard

Udviklingen i bilers passive sikkerhed : skadesgrad for førere af person- og varebiler. / Hels, Tove; Lyckegaard, Allan; Prato, Carlo Giacomo; Rich, Jeppe; Abele, Liva; Kristensen, Niels Buus.

Kgs.Lyngby : Technical University of Denmark, Transport, 2012. 78 p. (Rapport / DTU Transport; No. 3, version 2a).

Publication: ResearchReport – Annual report year: 2012

Harvard

Hels, T, Lyckegaard, A, Prato, CG, Rich, J, Abele, L & Kristensen, NB 2012, Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler. Technical University of Denmark, Transport, Kgs.Lyngby. Rapport / DTU Transport, no. 3, version 2a

APA

Hels, T., Lyckegaard, A., Prato, C. G., Rich, J., Abele, L., & Kristensen, N. B. (2012). Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler. Kgs.Lyngby: Technical University of Denmark, Transport. (Rapport / DTU Transport; No. 3, version 2a).

CBE

Hels T, Lyckegaard A, Prato CG, Rich J, Abele L, Kristensen NB 2012. Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler. Kgs.Lyngby: Technical University of Denmark, Transport. 78 p. (Rapport / DTU Transport; No. 3, version 2a).

MLA

Hels, Tove et al. Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler Kgs.Lyngby: Technical University of Denmark, Transport. 2012. (Rapport / DTU Transport; Journal number 3, version 2a).

Vancouver

Hels T, Lyckegaard A, Prato CG, Rich J, Abele L, Kristensen NB. Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler. Kgs.Lyngby: Technical University of Denmark, Transport, 2012. 78 p. (Rapport / DTU Transport; No. 3, version 2a).

Author

Hels, Tove; Lyckegaard, Allan; Prato, Carlo Giacomo; Rich, Jeppe; Abele, Liva; Kristensen, Niels Buus / Udviklingen i bilers passive sikkerhed : skadesgrad for førere af person- og varebiler.

Kgs.Lyngby : Technical University of Denmark, Transport, 2012. 78 p. (Rapport / DTU Transport; No. 3, version 2a).

Publication: ResearchReport – Annual report year: 2012

Bibtex

@book{de5b122406034b6ab3b1e07a10973544,
title = "Udviklingen i bilers passive sikkerhed: skadesgrad for førere af person- og varebiler",
publisher = "Technical University of Denmark, Transport",
author = "Tove Hels and Allan Lyckegaard and Prato, {Carlo Giacomo} and Jeppe Rich and Liva Abele and Kristensen, {Niels Buus}",
note = "Hel eller delvis gengivelse af denne publikation er tilladt med kildeangivelse",
year = "2012",
isbn = "978-87-7327-225-1",
series = "Rapport / DTU Transport",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - Udviklingen i bilers passive sikkerhed

T2 - skadesgrad for førere af person- og varebiler

A1 - Hels,Tove

A1 - Lyckegaard,Allan

A1 - Prato,Carlo Giacomo

A1 - Rich,Jeppe

A1 - Abele,Liva

A1 - Kristensen,Niels Buus

AU - Hels,Tove

AU - Lyckegaard,Allan

AU - Prato,Carlo Giacomo

AU - Rich,Jeppe

AU - Abele,Liva

AU - Kristensen,Niels Buus

PB - Technical University of Denmark, Transport

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken viser en klart nedadgående tendens hen over de seneste 30-40 år. Det årlige antal dræbte trafikanter er faldet fra et maksimum i 1971 på 1.213 til 255 i 2010 (Statistikbanken) samtidig med, at trafikken er mere end fordoblet. Mange faktorer bidrager til denne udvikling, herunder love og regler, den teknologiske udvikling af bilerne, ændring i vejenes udformning og førerens kompetencer og holdninger, som også påvirkes af den generelle lovgivning, politikontrol og informationskampagner. <br/>Vi har imidlertid ikke solid viden om, hvor meget hver af disse faktorer har bidraget til den markante forbedring af trafiksikkerheden. Formålet med denne rapport er at belyse betydningen af bilernes teknologiske udvikling over tiden. Bilfabrikanter og myndigheder har løbende haft fokus på at forbedre trafiksikkerhed gennem bilernes konstruktion. Her skelner man mellem aktiv og passiv sikkerhed, det vil sige faktorer, der nedsætter <br/>• risikoen for, at der sker et uheld (aktiv sikkerhed), henholdsvis <br/>• graden af alvorlighed, givet at uheldet er sket (passiv sikkerhed). <br/>Rapporten begrænser sig til at undersøge, om der kan påvises en generel sammenhæng mellem bilers årgang og alvorlighedsgraden af de uheld, de er involveret i. Der ses således ikke på, i hvilket omfang bilens årgang har indflydelse på hyppigheden af uheldene. Det skyldes først og fremmest, at sidstnævnte er mere datakrævende, idet beregning af uheldshyppigheden afhænger af, at man kender bilernes kørselsomfang og ikke kun om uheldene. Endvidere er menneskelige fejl og ikke bilens karakteristika en hovedfaktor i årsagen til langt de fleste uheld. <br/>Konkret søger rapporten at kvantificere sammenhængen mellem skadesgraden, givet at der sker et uheld, og køretøjets årgang. Med andre ord forsøges det bestemt, hvorledes køretøjets ”generation” påvirker skadesgraden. Dette gøres ved at udarbejde en statistisk model, som relaterer førerens skadesgrad til bilens årgang, samt en række andre variable om køretøjet såvel som uheldet og føreren.

AB - Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken viser en klart nedadgående tendens hen over de seneste 30-40 år. Det årlige antal dræbte trafikanter er faldet fra et maksimum i 1971 på 1.213 til 255 i 2010 (Statistikbanken) samtidig med, at trafikken er mere end fordoblet. Mange faktorer bidrager til denne udvikling, herunder love og regler, den teknologiske udvikling af bilerne, ændring i vejenes udformning og førerens kompetencer og holdninger, som også påvirkes af den generelle lovgivning, politikontrol og informationskampagner. <br/>Vi har imidlertid ikke solid viden om, hvor meget hver af disse faktorer har bidraget til den markante forbedring af trafiksikkerheden. Formålet med denne rapport er at belyse betydningen af bilernes teknologiske udvikling over tiden. Bilfabrikanter og myndigheder har løbende haft fokus på at forbedre trafiksikkerhed gennem bilernes konstruktion. Her skelner man mellem aktiv og passiv sikkerhed, det vil sige faktorer, der nedsætter <br/>• risikoen for, at der sker et uheld (aktiv sikkerhed), henholdsvis <br/>• graden af alvorlighed, givet at uheldet er sket (passiv sikkerhed). <br/>Rapporten begrænser sig til at undersøge, om der kan påvises en generel sammenhæng mellem bilers årgang og alvorlighedsgraden af de uheld, de er involveret i. Der ses således ikke på, i hvilket omfang bilens årgang har indflydelse på hyppigheden af uheldene. Det skyldes først og fremmest, at sidstnævnte er mere datakrævende, idet beregning af uheldshyppigheden afhænger af, at man kender bilernes kørselsomfang og ikke kun om uheldene. Endvidere er menneskelige fejl og ikke bilens karakteristika en hovedfaktor i årsagen til langt de fleste uheld. <br/>Konkret søger rapporten at kvantificere sammenhængen mellem skadesgraden, givet at der sker et uheld, og køretøjets årgang. Med andre ord forsøges det bestemt, hvorledes køretøjets ”generation” påvirker skadesgraden. Dette gøres ved at udarbejde en statistisk model, som relaterer førerens skadesgrad til bilens årgang, samt en række andre variable om køretøjet såvel som uheldet og føreren.

UR - http://www.transport.dtu.dk/upload/institutter/dtu%20transport/rapporter/udviklingen%20i%20bilers%20passive%20sikkerhed.pdf

BT - Udviklingen i bilers passive sikkerhed

SN - 978-87-7327-225-1

T3 - Rapport / DTU Transport

T3 - da_DK

ER -