Indragelse af borgere og interessenter i beslutningsprocessen – en introduktion til beslutningskonferencer

Publication: CommunicationJournal article – Annual report year: 2012

Standard

Harvard

APA

CBE

MLA

Vancouver

Author

Bibtex

@article{2aa519d98643403fb62d93da72f11e31,
title = "Indragelse af borgere og interessenter i beslutningsprocessen – en introduktion til beslutningskonferencer",
author = "Jensen, {Anders Vestergaard} and Barfod, {Michael Bruhn} and Inga Pilkauskiene",
note = "Publicerede i tidsskriftet {"}Trafik og Veje{"} august 2012.",
year = "2012",
pages = "56--58",
journal = "Trafik & Veje",
issn = "1903-7384",
publisher = "Dansk Vejtidsskrift ApS",
number = "8",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Indragelse af borgere og interessenter i beslutningsprocessen – en introduktion til beslutningskonferencer

AU - Jensen,Anders Vestergaard

AU - Barfod,Michael Bruhn

AU - Pilkauskiene,Inga

N1 - Publicerede i tidsskriftet "Trafik og Veje" august 2012.

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Samfundet i dag stiller højere og højere krav til inddragelse af borgere, når der skal tages offentlige beslutninger. Transportområdet er ingen undtagelse. Forskellige trends i samfundets udvikling gør transportplanlægning til et område med stigende kompleksitet. For det første er transportprojekter af sagens natur kontroversielle og vil medføre fordele såvel som ulemper. For det andet bliver beslutningsprocessen ofte påvirket af andre hensyn end de økonomiske, f.eks kommer sociale hensyn ofte til udtryk igennem, hvad folk mener. Beslutningstagere har et stigende behov for rammer, som kan benyttes til at strukturere den stadig stigende informationsmængde ved de komplekse problemstillinger, således at beslutningsprocessen bliver mere håndterbar og samtidig tager højde for de konsekvenser eventuelle beslutninger medfører. Således opstår et behov for at håndtere de forskellige præferencer de involverede interessenter har og giver udtryk for. I denne artikel gives et bud på, hvorledes de ovennævnte punkter kan imødekommes for derved at muliggøre en helhedsorienteret evaluering ved at anvende beslutningskonferencer.

AB - Samfundet i dag stiller højere og højere krav til inddragelse af borgere, når der skal tages offentlige beslutninger. Transportområdet er ingen undtagelse. Forskellige trends i samfundets udvikling gør transportplanlægning til et område med stigende kompleksitet. For det første er transportprojekter af sagens natur kontroversielle og vil medføre fordele såvel som ulemper. For det andet bliver beslutningsprocessen ofte påvirket af andre hensyn end de økonomiske, f.eks kommer sociale hensyn ofte til udtryk igennem, hvad folk mener. Beslutningstagere har et stigende behov for rammer, som kan benyttes til at strukturere den stadig stigende informationsmængde ved de komplekse problemstillinger, således at beslutningsprocessen bliver mere håndterbar og samtidig tager højde for de konsekvenser eventuelle beslutninger medfører. Således opstår et behov for at håndtere de forskellige præferencer de involverede interessenter har og giver udtryk for. I denne artikel gives et bud på, hvorledes de ovennævnte punkter kan imødekommes for derved at muliggøre en helhedsorienteret evaluering ved at anvende beslutningskonferencer.

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 56

EP - 58

JO - Trafik & Veje

T2 - Trafik & Veje

JF - Trafik & Veje

SN - 1903-7384

IS - 8

ER -