Forandring i et Aktionsforskningsperspektiv

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapter – Annual report year: 2018Researchpeer-review

Documents

View graph of relations

Dette kapitel diskuterer nogle af de problemstillinger, man som aktionsforsker konfronteres med i spændingsfeltet mellem proces, vidensproduktion og forandring. Omdrejningspunktet for kapitlet er aktionsforskningens ambition om at bidrage til forandring og en forståelse af forandringens blokeringer. Som både iagttagere af og deltagere i en række aktionsforskningsprojekter i ind- og udland fremlægger kapitlets forfattere et kritisk og anvendelsesorienteret perspektiv på aktionsforskningens forandringsambition. Dette gøres med afsæt i en række udvalgte temaer, der alle berører forholdet mellem aktion, forskning og forandring – henholdsvis spændingsfeltet mellem aktionsforskning og konsulentarbejde, magt og normativitet, aktionsforskningens ønske om spredning, samt den sårbarhed, man som aktionsforsker ofte oplever i sit arbejde. Forfatterne tager afsæt i deres egne erfaringer fra den kritisk-utopiske aktionsforskning anvendt primært inden for natur- og miljøforvaltningsområdet. Forfatterne tager desuden afsæt i en grundlæggende normativ forståelse af aktionsforskningen som et redskab, der skal bidrage til løsningen af aktuelle sociale, demokratiske og natur- og miljømæssige udfordringer.
Original languageDanish
Title of host publicationDen ufærdige fremtid - Aktionsforskningens potentialer og udfordringer
EditorsAnnette Bilfeldt, Michael Søgaard Jørgensen, John Andersen , Kevin Anthony Perry
Number of pages30
PublisherAalborg Universitetsforlag
Publication date2018
Pages100-129
ISBN (Electronic)978-87-7112-693-8
Publication statusPublished - 2018
SeriesDen Ufærdige Fremtid - Aktionsforskningens Potentialer Og Udfordringer
ISSN2245-7569
Download as:
Download as PDF
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
PDF
Download as HTML
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
HTML
Download as Word
Select render style:
APAAuthorCBE/CSEHarvardMLAStandardVancouverShortLong
Word

Download statistics

No data available

ID: 162337917